امکانات شیرپوینت و قابلیتهای آن بسیار گسترده است. در این نوشته قصد داریم به کاربرد شیرپوینت و برخی مزایای استفاده از آن بپردازیم.
با شیرپوینت (SharePoint) میتوان یک پرتال ایجاد کرد.
با شیرپوینت (SharePoint) میتوان application یا همان برنامه های کاربری ساخت.
شیرپوینت (SharePoint) به منظور ساخت یافته کردن اطلاعات ناساخت یافته در سازمانها استفاده میشود.
شیرپوینت (SharePoint) به منظور مدیریت اسناد در سازمانها استفاده میشود.
با شیرپوینت (SharePoint) میتوان فرایندها و گردشهای کاری یک سازمان را به صورت دیجیتال و paper less پیاده سازی نمود.
خوب…. بعد از مطالعه این جملات میرویم تا به صورت تخصصی تر این جملات را بررسی کنیم و متوجه شویم که شیرپوینت (SharePoint) چیست؟
در ابتدا باید متوجه شویم، پرتال چیست؟
پرتال روشی برای تمرکز بخشیدن به دسترسی اطلاعات شرکت و سیستم ها از طریق شبکه شرکت است و نیز یک ابزار جهت تسهیل مدیریت اطلاعات و نرم افزارها در شرکت ها می باشد. همچنین پرتال افزایش تعهد کارکنان، تمرکز مدیریت فرآیندها ، کاهش نیروی انسانی، هزینه ها و به اشتراک گذری دانش سازمانی را به همراه دارد.
نه تنها کارکنان داخل سازمان، بلکه کاربران خارج از سازمان، شرکت های همکار و مشتریان و کارفرمایان نیز می توانند در صورت نیاز به بخشی از داده های داخلی شرکت دسترسی داشته باشند.
شیرپوینت (SharePoint) می تواند با استفاده از امکان محافظت از اطلاعات از طریق نام کاربری و پسورد به کاربران خارج از سازمان دسترسی لازمه به بخش هایی از اطلاعات جهت کسب و کار مشترک را دهد.
در شیرپوینت (SharePoint) با استفاده از Alternate Access Mapping کاربران داخل و خارج از سازمان هر کدام می توانند از طریق آدرس URL اختصاصی خود به شیرپوینت (SharePoint) وصل شوند و نیز هر کدام از آنها می توانند با تکنولوژی احراز هویت متفاوت (Authentication) به شیرپوینت (SharePoint) دسترسی داشته باشند.
مزایای شیرپوینت (SharePoint)
• فراهم ساختن یک پلتفرم یکپارچه واحد
• محیط کاری ساده و کاربر پسند
• مدیریت آسان دسترسی کارکنان به داده های شرکت
• تسریع فرایند های کسب و کار
• با اشتراک گذاری اطلاعات بدون فاش شدن اطلاعات حساس
• امکان گزارش گیری های دقیق و آنلاین برای مدیریت دقیق و تصمیم گیری بهتر
• افزایش بهره وری و کارایی از طریق همکاری در محیط پرتال و کاهش مراحل انجام وظایف و جلوگیری از دوباره کاری ها
• پاسخ سریعتر به یک مسئله از طریق در دسترس بودن از اطلاعات، محیط کاری اثر بخش، تسهیل ارتباطات و ابزار جستجوی قدرتمند
• امنیت پیشرفته اطلاعات با استفاده از مجموعه ای از سیاست ها و تعریف سطوح دسترسی
• یادگیری سریع و هزینه پشتیبانی کمتر به دلیل عدم استفاده از کد نویسی
• رشد سازمانی آسان تر با استفاده از سیستم انعطاف پذیر این نرمافزار که از یک گروه کاری تا یک سازمان عظیم را پشتیبانی میکند
• کاهش هزینهها و افزایش سود از طریق تمامی موارد مطرح شده و بهروز رسانی اطلاعات توسط خود افراد سازمان و وابسته نبودن به بخش فناوری اطلاعات سازمان
نمونه کاربرد شیرپوینت (SharePoint) مثال زد:
کاربرد شیرپوینت برای سامانه انبارداری
تمامی قسمت های مورد نیاز سامانه در تمامی صفحات پرتال در دسترس می باشند.
پس از ثبت حواله های ورود، خروج یا مرجوعی، موجودی انبار ها به سرعت به روز رسانی می گردند و امکان گزارش گیری آنلاین از موجودی تمام انبار ها و فروشگاه ها ممکن می باشد.
در سامانه انبارداری مذکور، امکان بررسی تمام انبار های فروشگاه و خروج کالا از تک تک انبار ها امکان پذیر می باشد که چنین قابلیتی در سایر نرم افزارهای انبارداری کم نظیر است.
همچنین در این سامانه، امکان مشاهده موجودی آنلاین تمام انبار ها با کنترل دسترسی، امکان مشاهده کاردکس و هر آنچه که در سامانه انبارداری نیاز می باشد فراهم است.
کاربرد شیرپوینت برای سامانه مرخصی و ماموریت
پس از ثبت درخواست، وظیفه ی مرتبط به جایگزین مشخص شده ارسال و پس از تایید، به مدیر درخواست دهنده به منظور تصمیم گیری ارجاع می گردد و نتیجه در کارتابل درخواست دهنده نمایش داده می شود. همچنین توسط ایمیل به وی اطلاع رسانی می گردد. از مزیت های شیرپوینت امکان اطلاع رسانی در بستر های مختلف از جمله نرم افزار پیام رسان Skype for Business می باشد همچنین این شیرپوینت این امکان میسر است که تمام وظایف و تاییدات از تمام سامانه ها در یک کارتابل گردآوری شود.
نمونه فرآیند پیاده سازی شده با شیرپوینت
کاربرد شیرپوینت در سامانه روابط عمومی
در سامانه روابط عمومی، هر یک از پرسنل با توجه به دسترسی های تعریف شده تنها لینک دسترسی کارتابل خود را در صفحات مختلف سامانه مشاهده می نمایند.
پس از ثبت درخواست، فرم درخواست به ترتیب برای تصمیم گیری و ثبت نظر، به کارتابل افراد زی ربط به صورت اتوماتیک ارجاع می گردد.
کاربرد شیرپوینت در سامانه ثبت شکایات
تصویر فوق قسمتی از سامانه ثبت شکایات را نشان میدهد که بر اساس وضعیت شکایات دسته بندی شده است و شکایات به تعویق افتاده بر اساس سیاست های سازمان را نیز در دسته بندی جداگانه نمایش می دهد.
نمونه گزارشات آنلاین
امکان پیاده سازی سامانه های مشابه با توجه به نیاز هر سازمان و سیاست های مربوط به آن سازمان، به سادگی و در مدت زمان کوتاه با استفاده از امکانات شیرپوینت و تخصص و تجربه ی امکان پذیر می باشد.