آموزش نصب آپدیت شیرپوینت – install SharePoint cumulative update

من در روزهای نخست کار به عنوان مدیر اجرایی نرم­ افزار SharePoint ، در هنگام به روزرسانی (Patch) Farm SharePoint با آخرین Cumulative update (نصب آپدیت شیرپوینت)، اغلب دچار سهو و خطا می ­شدم، اما اکنون با اندوخته بیش از چندین سال تجربه در مدیریت SharePoint، در نهایت به نقطه­ ای رسیده ­ام که می­ توانم با اطمینان در یک Farm بدون هیچ­گونه مشکلی، به به نصب آپدیت شیرپوینت بپردازم. بنابراین، اگر شما نیز یک کاربر SharePoint  هستید که از محیط SharePoint برای مدیریت اسناد در شرکت یا سازمان خود بهره می­برید و از شما خواسته می­ شود تا یک Farm را به روزرسانی کنید، این مطالعه، همان چیزی است که به دنبال آن بوده­ اید.

طبق معمول ممکن است در اولین تلاش نتوان به درستی به روز رسانی Farm را انجام داد، اما نباید فراموش نمود که انسان با تمرین کردن کامل می­ شود. مانند همیشه بایستی سعی کنید محیط UAT و TEST خود را به روز رسانی نموده و پس از نصب Cumulative update (CU)، Farm خود را اعتبارسنجی نمائید. هنگامی که تأیید نمودید که همه چیز خوب به نظر می­رسد، به Farm PROD ادامه دهید. هرگز یک Farm PROD نرم­ افزار SharePoint را مستقیماً و بدون آزمایش به روزرسانی در محیط­ های دیگر به روزرسانی نکنید، زیرا این پایه و اصل قانون شست به عنوان یک مشاور برای SharePoint به شمار می­ رود. در ادامه، مراحل به طور دقیق شرح داده می­ شود.

توجه:

بایستی توجه داشت که جهت نصب آپدیت شیرپوینت بایستی ابتدا SharePoint 2013 سرور SP1 نصب گردد.

1.دانلود بسته Cumulative update (CU) از سایت مایکروسافت:

قبل از شروع، بایستی اشاره نمود که SharePoint ، برای نسخه پایه و همچنین نسخه سرور نیاز به هیچ CU جداگانه­ ای ندارد. آپدیت جداگانه­ برای نسخه سرور برنامه SharePoint (یعنی نسخه استاندارد/ سازمانی SharePoint server 2013) شامل اصلاح نسخه پایه نیز خواهد بود.

اکنون شروع به تشریح گام به گام مراحل به روز رسانی می­ گردد.

لطفا CU مورد نیاز خود برای نصب را مشخص نموده و سپس آن را از وب سایت مایکروسافت دانلود نمائید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید CU اکتبر 2016 برای سرور SharePoint 2013 را در Farm خود نصب نمائید، فقط عنوان «CU اکتبر 2016 برای سرور SharePoint 2013 » را جستجو کنید تا لینک را برای بارگیری بسته دریافت نمائید.

مثال: لینک دانلود برای CU اکتبر 2016 ، به شرح ذیل می­ باشد:

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3118366

همچنین به جای سایت MS، می­توان به وبلاگ Todd Klindt نیز مراجعه نمود. این وبلاگ فهرستی از تمام آپدیت­ های تجمیعی را ارائه می­ دهد و لینک آن را برای دانلود بروز رسانی مربوطه در اختیار شما قرار می ­دهد. علاوه بر این، یک اقدام جالب و عالی وبلاگ Todd Klindt ، بازبینی تمام آپدیت­ های تجمیعی­ ای است که برای SharePoint منتشر شده است. این بررسی حاوی اطلاعاتی از قبیل رفع باگ­ هایی است که در CU وجود دارد، چه آن دسته از مسائلی که اخیراً در زمان نصب CU بوجود می­ آید و چه کارهایی که برای حل مسائل جدید انجام می­ شود.

مثال: برای CU اکتبر 2016 ، می­توان به لینک زیر در وبلاگ Todd Klindt رجوع نمود:

http://www.toddklindt.com/blog/Regressions/sp2013oct2016cu.aspx

حال برای دانلود این CU، لطفا روی لینک دانلود کلیک نمائید تا به سایت مایکروسافت و جایی که نیاز به دانلود CU دارید، هدایت شوید. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، زبان مناسب را انتخاب نموده و بر روی دکمه “دانلود” کلیک نمائید.

دانلود فایل نصب آپدیت شیرپوینت

دانلود فایل نصب آپدیت شیرپوینت

 

در صفحه بعدی بایستی فایل­های مورد نیاز برای دانلود را انتخاب نمائید، لطفا هر سه فایل را بررسی کنید و از دانلود کردن آن­ها در یک پوشه یکسان اطمینان حاصل نمائید.

انتخاب فایل نصب آپدیت شیرپوینت

انتخاب فایل نصب آپدیت شیرپوینت

 

تا اینجا، نحوه دانلود بسته­ های CU شرح داده شد، اکنون به مواردی پرداخته می­ شود که قبل از به روز رسانی Farm خود بایستی از آن­ها بک­اپ گرفت و فایل پشتیبان تهیه نمود.

2. تهیه فایل­های پشتیبان از شیرپوینت موردنیاز:

قبل از به روز رسانی محیط خود، مواردی وجود دارد که بایستی نسبت به تهیه فایل پشتیبان از آن­ها اقدام نمائید. لطفاً برای این منظور جزئیات زیر را دنبال کنید.

الف) ابتدا با استفاده از گزینه ” backup” در سایت “Central Administration” یک نسخه پشتیبان از Farm SharePoint  تهیه نمائید. با استفاده از فرمان PowerShell ذکر شده در زیر، نیز می­ توان این کار را انجام داد:

Backup-SPFarm -Directory <BackupFolder> -BackupMethod {Full | Differential} [-Verbose]

همچنین برای دریافت جزئیات بیشتر در زمینه تهیه نسخه پشتیبان از Farm SharePoint می­ توان به لینک TechNet زیر رجوع نمود:

https://docs.microsoft.com/en-us/SharePoint/administration/back-up-a-farm

ب) می­ توان در شب قبل از نصب CU برای تهیه فایل پشتیبان از  Farm برنامه­ ریزی نمود و امیدوار بود که که پس از Farm SharePoint تغییراتی صورت نگیرد. اگر برنامه ریزی شما، به روز رسانی Farm  PROD برای صبح روز شنبه با زمان توقف مناسب است، لطفاً نسبت به تهیه یک نسخه پشتیبان از Farm در نیمه­ شب جمعه اقدام نمائید.

ج) نسبت به تهیه فایل­های پشتیبان مورد نیاز از IIS اقدام نمائید.

د) یک نسخه پشتیبان از فایل web. config نیز در IIS تهیه نمائید. در اینجا تمام تنظیمات ذخیره می شود. برای درک نحوه پشتیبان­ گیری از فایل web.config در SharePoint با استفاده از PowerShell به لینک زیر رجوع نمائید:

https://sharepintblog.com/2011/09/15/backup-sharepoint-web-config-file-with-powershell/

هـ) در صورتی که Farm SharePoint شما خیلی سفارشی شده است، می­ توانید از تمام تنظیمات موجود در Farm نیز فایل پشتیبان تهیه کنید. جهت اطلاع از نحوه پشتیبان­ گیری از فایل­های سفارشی شده در Farm SharePoint به مقاله TechNet ذکر شده در لینک زیر رجوع نمائید:

https://technet.microsoft.com/en-us/library/ee748642.aspx

و) همچنین از تمامی فایل­های WSP که در Farm  مستقر هستند، نسخه پشتیبان تهیه نمائید. این مرحله اجباری نیست، اما اگر احساس نمودید که این مورد مورد نیاز است، می­ توانید این کار را با استفاده از اسکریپت PowerShell زیر انجام دهید:

$farm = Get-SPFarm
$file = $farm.Solutions.Item(“solution.wsp”).SolutionFile
$file.SaveAs(“c:\Solution.wsp”)

ر) در نهایت زمانی که تمام نسخه پشتیبان تکمیل گردید، مهمترین کاری که باید انجام شود، داشتن یک Snapshot از تمام سرورهای SharePoint  و در صورت امکان سرور SQL Backend شما می­ باشد. اگرچه شما یک نسخه پشتیبان کامل از Farm خود دارید، اما بایستی توجه داشت که این پشتیبان­ گیری برای بازگردانی کامل Farm کافی نیست، در مواردی که مشکلی پیش بیاید ممکن است برای بازگردانی به Snapshot  نیز نیاز داشته باشید. برای اطلاع از جزئیات بازگردانی فایل­ها در SharePoint می­ توانید به آدرس لینک زیر رجوع نمائید:

https://blogs.msdn.microsoft.com/mossbiz/2013/01/14/sharepoint-vs-snapshots/

3. مراحل قبل از نصب:

قبل از نصب برنامه، پیش نیازهای خاصی وجود دارد که بایستی انجام دهید و یکی از آنها اجرای فایل اسکریپت «Robust Office Inventory Scan» است تا وضعیت محصولات SharePoint / Office نصب شده در سرور را بیابید. در صورتی که هیچ محصول زنجیری یا به روزرسانی از دست رفته ­ای وجود نداشته باشد، اسکریپت یک Log ایجاد می­کند که می­ توان آن را پیدا نمود. در این صورت، اول باید این مسئله را حل کنید. اگر ورود به سیستم Log  هیچ خطایی در قسمت «Review items» ذکر نکند، کار به خوبی پیش خواهد رفت. اسکریپت را می­ توان از لینک زیر نیز دانلود نمود:

https://gallery.technet.microsoft.com/office/68b80aba-130d-4ad4-aa45-832b1ee49602

 

پس از انجام این کار و تأیید اینکه هیچ خطایی در بخش «Review items» در Log­ها وجود ندارد، لطفا پیش بروید و سرویس جستجو «Search service» را به تعویق بیندازید.

تعلیق سرویس جستجو «Search service» یک گام بسیار مهم پیش از نصب CU است و عدم انجام این کار ممکن است Search crawl را با شکست روبرو سازد. ممکن است زمانی که شما در حال چک کردن هستید، عمل  crawl در حال اجرا نباشد. با این حال، اگر Crawl به دلیل برنامه زمانی که در هنگام نصب رخ می دهد، Triggered شدن باشد، ممکن است برنامه جستجو با شکست مواجه گردد یا منجر به نتایج ناخواسته شود. در بدترین حالت، ممکن است نیاز باشد تا تمام برنامه جستجو را دوباره بازسازی کنید.

از این رو برای اطمینان از اینکه هیچ  crawl در حین اجرا وجود ندارد و crawl در طول نصب Triggered نخواهد شد، برنامه جستجو را متوقف نمائید. برای این کار ” SharePoint 2013 Management Shell” را باز نموده و سپس با استفاده از اکانت سرویس Farm  دستور زیر را اجرا کنید:

Suspend-SPEnterpriseSearchServiceApplication–Identity SearchServiceApplicationName

به جای SearchServiceApplicationName از نام سرویس سرچ خود که در service application ها موجود است استفاده نمایید.

متوقف کردن سرویس سرچ پیش از نصب آپدیت شیرپوینت

متوقف کردن سرویس سرچ پیش از نصب آپدیت شیرپوینت

 

 اجرای این دستور چند دقیقه بیشتر وقت نمی­ گیرد. پس از اجرای آن، به برنامه خدمات جستجو در CA بروید و همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است اطمینان حاصل نمائید که وضعیت آن با عنوان « Paused: for external request» نمایش داده شده باشد.

مشاهده وضعیت سرویس سرچ در شیرپوینت

مشاهده وضعیت سرویس سرچ در شیرپوینت

 

اگر به Content Sources بروید، باید وضعیت را با عنوان “Paused by system” مشاهده کنید.

4. نصب بسته Cumulative update:

هنگامی که از تأمین کلیه پیش­ نیازهای ذکر شده در بالا، اطمینان حاصل نمودید، اکنون زمان نصب CU  فرا رسیده است. لطفا مراحل ذکر شده زیر را برای نصب بسته CU دنبال نمائید.

نکته: نصب CU به هیچ دستور و فرمان خاصی نیاز ندارد و می­توان آن را در هر سروری در Farm  انجام داد و سپس آن را بر روی سرورهای دیگر در Farm نصب نمائید (به این معنی که می­توان ابتدا آن را در سرور WFE و سپس در سرور APP نصب نمود). با این حال، این مورد در هنگام راه­ اندازی مجدد سرور پس از نصب و یا هنگام اجرای “SharePoint Configuration Wizard” صدق نمی­ کند. دستورالعمل خاصی برای انجام این کار وجود دارد که در ادامه این مقاله درباره آن بحث خواهد شد.

  1. به پوشه­ ای که در آن بسته را دانلود کرده ­اید بروید و برای نصب آن دوبار کلیک کنید. لطفاً توجه داشته باشید که لازم است هر سه فایل اجرایی (بسته و همچنین Cabinet files) را همان­طور که در تصویر زیر نشان داده شده است، در همان پوشه نگه دارید.

    نصب آپدیت شیرپوینت

    نصب آپدیت شیرپوینت

  2. در صفحه «End user license agreement page» کادر انتخابی accept را تیک بزنید و روی continue (ادامه) کلیک کنید.
  3. اکنون نصب شروع خواهد شد. فرآیند نصب حدود 20 تا 30 دقیقه طول خواهد کشید. همان­طور که در تصویر زیر نشان داده شده است، فرآیند نصب با استخراج فایل­ ها از حالت فشرده (اکسترکت کردن) آغاز می­ گردد.
  4. در صفحه بعد، فایل­ها برای برزورسانی بارگذاری می ­شود.
  5. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، پس از نصب برای راه اندازی مجدد روی Yes کلیک کنید.

    ریستارت پس از نصب آپدیت شیرپوینت

    ریستارت پس از نصب آپدیت شیرپوینت

  6. در نهایت، هنگامی که فرآیند نصب تکمیل گردید، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است به Control Panel بروید و مطمئن شوید که بسته به درستی نصب گردیده است. اگر به هر دلیلی آیکون نرم¬افزار در کنترل پنل (Control Panel) نمایش داده نشود، باید مشکل شناسایی و رفع گردد.

    مشاهده آپدیتهای نصب شده شیرپوینت

    مشاهده آپدیت های نصب شده شیرپوینت

5. اجرای Wizard پیکربندی شیرپوینت Configuration Wizard SharePoint

پس از اطمینان از نصب کامل و موفقیت ­آمیر بسته CU  و نمایش درست آن در کنترل پنل، وقت آن رسیده است تا SharePoint Configuration Wizard را اجرا نمائید. با این حال، قبل از انجام این کار، بایستی کمی درباره دستورهایی که در هنگام نصب CU دنبال می­ شود، بحث نمود.

همانطور که قبلاً در این مقاله ذکر گردید، نصب CU در هر دستوری روی سرور امکان­پذیر است. با این حال، بر اساس تجربه نویسنده در نصب CU، پیشنهاد می­ گردد که برای اولین بار آن را بر روی سرور WFE نصب نمائید. اطمینان حاصل کنید که WFE از متعادل­ کننده بار ترافیکی (Load balancer pool) حذف شده است، به طوری که به ترافیک کاربر خدمت نکند و سپس ادامه داده و CU را نصب کنید و سرور را مجدداً راه اندازی نمائید. هنگام اجرای فرمان online verify (بررسی آنلاین)، سرور به صورت آنلاین بررسی می کند که آیا تمام اجزاء به درستی در کنترل پنل نصب شده ­اند و آیا  Central administration site قابل دسترسی است یا خیر. این عمل فقط برای اطمینان از این است که CU نصب شده به سرور آسیب نرساند. امیدوارم این ایده را دریافت کرده باشید که از دست دادن WFE مشکلی ایجاد نمی­ کند، اما از دست دادن سرور APP دردسرساز است. همچنین اگر به هر دلیلی Farm را در ساعات کاری به روزرسانی می­ نمائید (که ممکن است ایده­ آل نباشد، مگر اینکه یک فایل TEST / UAT باشد) بایستی اطمینان حاصل کنید که سروری که شما CU را بر روی آن نصب نموده ­اید، خارج از متعادل کننده بار ترافیکی است، به طوری که ترافیک کاربر به آن سرور نمی­ رود. بنابراین، این ایده را در ذهن داشته باشید که ابتدا آن را در سرورهای WFE و سپس در سرور APP انجام دهید.

 

 

نکاتی که بایستی در هنگام اجرای SharePoint Configuration Wizard به آن توجه داشت:

بر خلاف نصب CU نمی­ توان ” SharePoint Configuration Wizard” را در هر دستور یا فرمانی اجرا نمود، بلکه باید ابتدا بر روی سروری اجرا شود که میزبان ” Central Administration Site” است و سپس در سرور WFE و APP میزبانی شود. این یک فرآیند 6 مرحله­ ای است که ممکن است اجرا و کامل شدن آن حداکثر یک ساعت (در یک سناریوی ایده ­آل) به طول بینجامد. پس از تکمیل موفقیت ­آمیز نصب آن در سروری که CA میزبانی می­ کند، لطفا سعی کنید سایت CA را باز نموده و اطمینان حاصل کنید که همه چیز مرتب است و می ­توانید به سایت­ های SharePoint دسترسی داشته باشید. اگر به هر دلیلی سایت CA بالا نمی­ آید، لطفاً همان جا آن را متوقف نموده و مشکل را برطرف نمائید. بدون رفع مشکل سایت CA، لطفاً اجرای ” SharePoint Configuration Wizard” را بر روی سایر سرورها ادامه ندهید. این اصل قانون شست است که باید در هنگام به روز رسانی یک Farm SharePoint  به آن توجه نمود.

اکنون، در ادامه مراحل اجرای اصل قانون شست شرح داده شده است:

1- همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، پوسته SharePoint management با مجوزهای بالا را با استفاده از اکانت سرویس Farm باز نموده و دستور زیر را اجرا کنید.

PSConfig.exe -cmd upgrade -inplace b2b -force -cmd applicationcontent -install -cmd Installfeatures

یا

psconfig.exe -cmd helpcollections -installall -cmd secureresources -cmd services -install -cmd installfeatures -cmd applicationcontent -install -cmd upgrade -inplace b2b -force -wait

 

2- چند ثانیه طول می­ کشد و سپس فرایند Upgrade آغاز می­ شود.

3- از زمان آغاز اجرای مجموعه 6 مرحله­ ای تا پایان یافتن پیکربندی آن، برای خوردن یک قهوه زمان دارید. لطفا مراحل زیر را بررسی کنید.

2. “Configuration Wizard ” 6 مرحله دارد که یک به یک اجرا می شوند. تمام 6 مرحله بایستی با موفقیت تکمیل گردد. اگر در هر مرحله، اجرای آن با مشکل مواجه گردد، باید “Logs PSDiagnostics” در پوشه logs ULS را بررسی کنید. مشکل را بیابید، ابتدا آنرا حل کنید و سپس دستور بالا را دوباره اجرا کنید تا زمانی که تمام مراحل با موفقیت انجام گردد.
3. مراحل فوق را در تمام سرورهای Farm تکرار کنید.
هنگامی که هر 6 مرحله پیکربندی Wizard با موفقیت انجام گردید، زمان انجام مراحل پس از نصب فرا می رسد. در زیر به این مراحل اشاره شده است:

6. مراحل پس از نصب:

  1. کلیه سرویس­ های SharePoint و IIS را تأیید و اجرا کنید. اگر مورد تأیید نیستند، مجدداً آن­ها را استارت (start) نمائید.
  2. به قسمت IIS Manager بروید و اطمینان حاصل نمائید که بقیه Application Pool ها و سایت­ها در حالت started/running (شروع شده/ در حال اجرا) هستند.
  3. CA و web applications را باز نموده و اطمینان حاصل کنید که آنها به درستی باز می­ شوند.
  4. به قسمت “Manage servers in the farm” در CA بروید و شماره نسخه را بر روی نسخه پایگاه داده پیکربندی بررسی نمائید و مطمئن شوید که شماره نسخه به درستی نشان داده شده است.

مثال: همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، برای Cumulative update ژانویه 2016، بایستی شماره نسخه با عنوان 15.0.4787.1000 نشان داده شود.

ورژن شیرپوینت پس از نصب آپدیت

ورژن شیرپوینت پس از نصب آپدیت

 

  1. صفحه ” Manage Servers in this Farm” در Central administration را چک کنید. اگر جهت تکمیل فرایند Upgrade، نیاز به اجرای Configuration Wizard محصولات SharePoint بر روی یک سرور داشته باشید، این صفحه به شما اعلام می­ کند. اطمینان حاصل کنید که هر سرور در Farm SharePoint آپگرید شده باشد و همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، وضعیت « No Action Required » نمایش داده شود.
  2. وضعیت به روزرسانی در کلیه سرورها و هر سرور شخصی دیگر را می­ توان از طریق زنجیره زیر بررسی نمود:

status page” (Central Administration >> Upgrade and Migration >> Check product and patch installation status)

همچنین همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، صفحه “Check upgrade status” را چک کنید تا اطلاعات دقیق در مورد وضعیت Upgrade به شما داده شود.

8. در نهایت، برنامه سرویس جستجو (search service application) را با استفاده از دستور PowerShell زیر از سر بگیرید:

Resume-SPEnterpriseSearchServiceApplication-Identity SearchServiceApplicationName

9.اطمینان حاصل کنید که search service application متوقف نشده و در حالت در حال اجرا است.

  1. همچنین، لطفا به بخش منابع محتوا (content sources) در صفحه مدیریت جستجو (Search administration) بروید و روی گزینه start a full-crawl کلیک نمائید.
  2. حالا سرورها را به Load balancer pool اضافه کنید تا آنها شروع به ارائه ترافیک کاربری نمایند و سعی کنید سایت­ های SharePoint از رایانه­ های شخصی­ ای که متعلق به مکان­های جغرافیایی مختلف هستند، بارگیری کنید و زمان باز کردن سایت را بررسی نمائید.
  3. همچنین، ویژگی­های سفارشی سایت از قبیل WSP شخص ثالث، ویژگی­های سایت، بخش­های وب سفارشی، قالب­های سایت سفارشی و غیره را بررسی کنید و اطمینان حاصل نمائید که همه چیز درست کار می­کند.
  4. همچنین می توانید ابزار ROIScan را پیش از به روز رسانی اجرا کنید و وضعیت تمام قسمت­ های نصب شده را تأیید کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ چیزی در قسمت بررسی موارد ” Review items” در Log­های مربوطه نمایش داده نشود.

بنابراین، در نهایت، هنگامی که شما پس از به روز رسانی تأیید می­ کنید که همه چیز مرتب است و Farm  SharePoint  بدون عیب و نقص است، در واقع بیانگر این است که شما Farm  SharePoint را با موفقیت به روزرسانی نموده ­اید. همانطور که در ابتدا ذکر گردید، ممکن است در هنگام به روز رسانی Farm، با برخی از مشکلات و همچنین برخی خطاها روبرو شوید، بنابراین خواهشمند است احساس بدی نداشته باشید و انگیزه خود را از دست ندهید. به روز رسانی موفقیت­ آمیز Farm SharePoint  و کسب تجربه در آن ممکن است زمان ­بر باشد.

حال اگر احساس می­کنید که کار به روز رسانی خیلی زمان­ بر است و نیاز به یک راه­ حل جایگزین برای آن دارید، برای اطلاع از روش اسکریپت شده به روز رسانی Farm  SharePoint لطفاً به لینک زیر مراجعه کنید.

Why SharePoint 2013 Cumulative Update takes 5 hours to install?

به خاطر خواندن این پست سپاسگزاریم.

 

مترجم : الهام یاوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *