نقشهای مورد نیاز جهت پیاده سازی پراجکت سرور

در مقاله قبلی با پراجکت سرور آشنا شدیم. نقشهای مورد نیاز جهت پیاده سازی پراجکت سرور در یک سازمان بسیار حیاتی هستند، چرا که نمیتوان یک نفره تمامی بار پیاده سازی یک سامانه را به دوش کشید. لذا مهم است بدانیم که برای پیاده سازی یک سامانه به مهمی پراحت سرور چه کارهایی را باید انجام دهیم.

نکته ی مهم: لغتی که در عنوان به آن اشاره میکنیم نقش است، به این معنی که یک شخص میتواند یک یا چندین نقش داشته باشد و همچنین بالعکس، چندین شخص میتوانند یک نقش داشته باشند. پس لطفا نسبت به وسعت کاری که در نظر دارید تا انجام شود میتوانید برای این نقشها اشخاص را در نظر بگیرید.

نقشهایی که مورد نظر است به شرح ذیل میباشد:

  • سیستمها و روشها
  • مدیریت فنی
  • سوپروایزر
  • ناظر
  • مدیر پروژه
  • سرپرست
  • کاربر

سیستمها و روشها

به منظور پیاده سازی هر بخش از سامانه مدیریت و کنترل پروژه یا میتوان به تعبیر دیگر به آن سامانه مدیریت وظایف هم گفت، نیاز است که تمامی نقشهای مشخص شده در بالا توسط دستورالعملهایی کنترل و نظارت شوند. به صورتیکه هر شخص در هر کدام از نقشهای عنوان شده قرار میگرد، توسط یک دستورالعمل که همان شرح وظایف اوست، کاملا متوجه کارهایی که باید انجام دهد باشد. نقشی که بناست در پیاده سازی اینگونه فعالیتها را انجام دهد، همان سیستمها و روشهاست که میتواند یک شخص و یا یک واحد باشد. بدیهی است که هر دستور العمل یا شرح وظیفه ای نیاز دارد که شاخص سنجش عملکرد هم داشته باشد که اصطلاحا به آن KPI میگوییم.

شرح وظایف

  • ارائه دستور العمل برای هر یک از نقشها
  • ارائه ضمانت اجرا جهت انجام کلیه دستور العمل
  • ارائه شاخص اندازه گیری (KPI) جهت نمایش و مانیتور کردن اجرای صحیح سامانه

مدیریت فنی

مدیریت فنی شخصی است که بنا به توانمندی های فنی اش انتخاب میشود، کارهای بسیاری بر دوش این نقش است، از چک کردن لاگها و event های سرور گرفته تا ساختن ریپورتها و اتصال سرویسهای متخلف به سرور اصلی پراجکت سرور. در قسمت دستور العمل بیشتر در باره این نقش صحبت خواهیم کرد.

شرح وظایف

  • نصب و راه اندازی سرویس شیرپوینت و پراحکت سرور
  • نصب و راه اندازی سرویسهای مورد نیاز
    • OLAP
    • SSRS
    • Power Pivote
    • Blob store
    • Search service
  • ساخت گزارشات مورد نیاز
  • ساخت دشبردهای مدیریتی
  • تهیه نسخه پشتیبان از سرور
  • تعمیر و نگهداری از دیتابیسها
  • تعمیر و نگهداری از سرور شیرپوینت و پراجکت سرور
  • آموزش و پاسخ گویی به مشکلات فنی سوپروایزر

سوپروایزر

سوپروایزر یا همان مدیریت اجرایی، شخصی است مستقر در محل کاربران سامانه، به منظور رفع مشکلات پیش آمده و پاسخگویی لحظه ای به کاربران. یکی از مهمترین ویژگی های این نقش آن است که با کاربران سامانه روابط مناسبی داشته باشد، چرا که این نقش است که میتواند منجر به تحقق و یا عدم تحقق سامانه گردد.

رابطه مناسب با کاربر به صورت معمول زمانی اتفاق میفتد که در یک محل کاری قرار گرفته باشند و یا در ارتباط مداوم کاری، ارتباط شکل گرفته باشد. جالب است بدانید که اغلبا افرادی که از خارج از مجموعه ی کاربران به جمع اضافه میشوند و قصد دارند سامانه ها را در میان کاربران محقق کنند، معمولا زمانی (که طول این زمان نسبت مستقیمی با میانگین سنی کاربران سامانه دارد) جهت مقاومت کاربران از راه اندازی سامانه صرف میگردد. این در صورتی است که اگر شخص مرتبط با کاربران قصد پیاده سازی این سامانه را داشته باشد، لاجرم کاربران بدون مقاومت مطلب و یا سامانه را از آنها خواهند پذیرفت. همیشه این را یادمان باشد، تمامی افراد حتی خود ما از تغییر روشی از کار که به آن عادت داریم، خوشحال نمیشیم.

لذا این نقش را جزو نقشهای کلیدی قرار دهیم.

شرح وظایف

  • تحویل دستور العملها به هر یک از نقشها
    • مدیران پروژه
    • سرپرستان پروژه
    • کاربران و کارشناسان
  • رسیدگی به مشکلات نقشهای عنوان شده
  • پیگیری حل مشکلات فنی (از مدیر فنی)
  • پیگیری اجرای صحیح دستور العملها از نقشهای عنوان شده

ناظر

ناظر کسی است که بنا دارد تا با در دست داشتن گزارشات و همچنین شاخص عملکردی هر یک از نقشها، مراقب عدم انحراف مسیر رشد سامانه گردد. به طور مثال هر چیزی که در راستای رشد سامانه و مدیریت متمرکز آن نیست. باید از آن جلوگیری گردد. بدیهی است وقتی تمامی افراد درگیر سامانه و پیاده سازی آن هستند، متوجه انحراف از مسیر اصلی سامانه نمیگردند.

شرح وظایف

  • مطالعه ادواری گزارشات
  • ارائه راهکار جهت جلوگیری از انحراف از مسیر اصلی سامانه
  • بررسی داشبردها به صورت منظم
  • ارائه گزارشات مورد نیاز جهت monitoring نحوه عملکرد نقشهای مختلف

مدیر پروژه

کلیدی ترین نقش در این سامانه، مدیران پروژه هستند، چرا که آنان هستند که بخش اعظمی از ارتباطشان با تیم کاری خود را باید در سامانه کنترل پروژه انجام دهند، آنان هستند که باید شکست کار را در سامانه وارد کنند. آنان هستند که باید در سامان به درخواست کاربران پاسخ دهند.

شرح وظایف

  • تعریف ساختار شکست منابع RBS
  • تعریف پروژه ها
  • تعریف فیلدهای سازمانی مورد نیاز در گزارشات
  • تعریف ساختار شکست کار WBS
  • تعریف تیمهای کاری
  • تخصیص منابع به پروژه ها
  • تعریف هزینه های منابع
  • تعریف بودجه بندی پروژه
  • بررسی دوره ای گزارشات انجام کار و تعریف مکانیزم برخورد با وظایف انجام نشده
  • بررسی دوره ای منابع تخصیص داده شده به وظایف و پروژه های مختلف و بالانس نمودن آنها
  • بررسی درخواستهای تمدید تاریخ اتمام وظیفه
  • تعریف وظایف جدید ایجاد شده در حین پروژه
  • تعریف ریسکها
  • تعریف مشکلات و روش حل آنها
  • مدیریت و نظارت به مدیریت دانش

سرپست

هر تصمیم گیری نسبت به فعالیتها و وظایف توسط این نقش است که مشخص میشود. به طول مثال اینکه یک وظیفه 20 درصد تکمیل شده است یا 30 درصد، توسط سرپرست مشخص میشود. یا مثال دیگر آنکه یک وظیفه اشتباها به یک شخص ارجاع داده شده است که شخص با ارجاع مجدد وظیفه را به شخص دیگر ارجاع میدهد، تائید و عدم تائید این درخواست وابسته به نظر سرپرست است.

  • بررسی وضعیت وظایف و تائید و عدم تائید آنها
  • بررسی درخواست ارجاع مجدد
  • بررسی درخواست وظیفه جدید
  • بررسی مشکلات و ارائه روش حل آنها
  • بررسی ریسکها و ارائه راهکار

کاربر

مطمنا میدانیم که تمامی نقشهای دیگر زمانی معنا پیدا میکنند که کاربری برای سامانه وجود داشته باشد. شاید کاربران پایینترین سطح دسترسی به سامانه را داشته باشند، اما، همین کاربران هستند که به یک نرم افزار اعتبار میدهند.

  • به روز رسانی دوره ای کارتابل وظایف
  • ارسال وضعیت وظایف به صورت دوره ای برای سرپرست
  • درخواست تمدید تاریخ اتمام وظیفه در صورت نیاز
  • درخواست ارجاع مجدد در صورت نیاز
  • درخواست ثبت وظیفه جدید در صورت نیاز
  • ثبت مشکلات پیش آمده
  • ثبت راهکارهای انجام شده جهت مقابله با ریسکها و مشکلات
  • بارگزاری مستندات پروژه در سایت پروژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *