هوش تجاری در شیرپوینت بخش دوم قسمت اول

برنامه ریزی برای تصویب اطلاعات کسب و کار

اگر شما یک کاربر هوش تجاری هستید، تعامل اولیه شما با یک راه حل BI در لایه نمایش (presentation layer) است. با این حال، پشته مایکروسافت شامل ابزارهای مختلفی با قابلیت همپوشانی است که در نگاه اول ممکن است گیج کننده باشد. این فصل می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید که چگونه این ابزارها از سناریوهای مختلف پشتیبانی می کنند، چگونه انتخاب شما برای استفاده از یک کار خاص در طول زمان تغییر می کند و نحوه انتخاب ابزار مناسب برای کار را به شما ارائه می کند.

حال اگر شما یک توسعه دهنده هوش تجاری (BI Developer) یا مدیر شیرپوینت هستید، این فصل می تواند به شما در توسعه و پشتیبانی پیاده سازی BI موفق کمک کند. شما باید روش های مختلفی را که کاربران می توانند با داده ها، در حال حاضر و در آینده، و با پیامدهای انتخاب ابزار برای معماری کلی، درک کنند را بدانید. علاوه بر این، شما باید در نظر بگیرید که چگونه انتخاب ابزار بر تعداد کارکنان خدمات IT تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر منابع محدودی دارید، به جای اجرای محصولاتی که نیاز به پشتیبانی از فناوری اطلاعات برای حفظ زیرساختهای فنی و ایجاد گزارشهای پیچیده و ابزارهای تحلیلی دارند، ممکن است انتخاب کنید که فقط از آن ابزارهایی استفاده کنید که BI Self-Service را برای کاربران تجاری فعال کنند.

این فصل با بررسی نیازهای تجزیه و تحلیل جوامع کاربرهای هوش تجاری و نحوه ارایه ابزار گزارش دهی و تجزیه و تحلیل مایکروسافت به این جوامع آغاز می شود. پس از آن، پیشرفت درست کارها با BI در یک شرکت را بررسی می کند و این پیشرفت بر ترکیب ابزارهای کاربران تجاری تاثیر می گذارد. در نهایت، این فصل یک راهنمای انتخاب ابزار مناسب برای جامعه و الزامات تحلیلی مربوط به شما را فراهم می کند و یک برنامه عملی برای حمایت از پذیرش کاربر BI را توصیف می کند.

جوامع کاربران تجاری کسب و کار (Business user communities)

هنگامی که کاربران وارد عرصه هوش تجاری می شوند، کاربران کسب و کار به احتمال زیاد، بسته به مهارت های فنی، نوع تصمیم گیری های آنها و نحوه ذخیره سازی آنها و بینش آنها نیازهای اطلاعات متنوعی دارند. در چندین راه مختلف، کاربران تجاری با ویژگی های مشترک می توانند به جوامع کاربری جداگانه گروه بندی شوند. با درک نیازهای این جوامع تجاری کسب و کار از دیدگاه های مختلف، می توانید ابزارهایی را انتخاب کنید که بهترین آنها را پشتیبانی می کند.

درک مخاطبین خود: کاربران معمولی در مقابل کاربران ارشد

یکی از روش های رایج برای تمایز کاربران تجاری این است که آنها را به دو دسته جوامع کاربران معمولی و کاربران ارشد تقسیم کنید. کاربران معمولی ممکن است مدیران بخش، مدیران و یا حتی ذینفعان خارجی مانند مشتریان یا تامین کنندگان باشند. کاربران معمولی، اغلب کاربری کمتری از BI، شاید یک بار در هفته یا کمتر دارند، در حالی که کاربران ارشد معمولا مصرف کنندگان روزانه BI هستند. (Casual users vs. power users)

از آنجایی که کاربران معمولی زمان کمی برای BI می گذرانند، سطح مهارت آنها با ابزارهای هوشمند بسیار پایین تر از کاربران ارشد است، بنابراین رابط کاربری این ابزار باید ساده باشد تا بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کند. برای این کاربران یک برنامه گزارشدهی مبتنی بر وب به خوبی کار می کند. ابزارهایی که کاربران معمولی با داده ها ارتباط برقرار می کنند و بینش را توسعه می دهند بسیار ساده هستند و بر روی مجموعه های خاصی از داده ها تمرکز می کنند.

اما، ابزارهای ساده کاربران معمولی که اغلب آنها برای کاربران ارشد که به طور معمول نیاز به دسترسی به طیف وسیعی از داده ها دارند و نیاز به توانایی های تحلیلی بیشتری در مورد تقاضا دارند، بسیار ساده می باشد. کاربران ارشد زمان بیشتری با ابزارهای BI کار می کنند و آنها مهارت های فنی پیشرفته برای توسعه دارند. این کاربران، معمولا تحلیلگران کسب و کار و مدلسازان تحلیلی هستند و نیاز به ابزارهایی دارند که به آنها امکان کشیدن داده ها و ایجاد تصاویر را می دهد.

روش دیگر برای تشخیص کاربران معمولی و کاربران ارشد، ارزیابی آشنایی آنها با داده ها است. کاملا ممکن است که یک فرد بتواند در مورد اطلاعات خود در بخش خود آگاهی کامل داشته باشد و بنابراین به عنوان یک کاربر ارشد، نیاز به یک ابزار تجزیه و تحلیل BI برای کار روزانه دارد. همچنین ممکن است این فرد دسترسی به داده ها را در بخش دیگری داشته باشد، اما کمتر با آن اطلاعات آشنا باشد. برای این وضعیت، این کاربر نیاز به یک ابزار گزارش پایه دارد که دسترسی به اطلاعات را ساده می کند.

The business user communities

The business user communities

بزرگترین جامعه شامل کاربران اطلاعاتی است که بر روی گزارش های استاندارد تکیه می کنند که توسعه دهندگان هوش تجاری در یک مکان مرکزی انتشار می دهند. این گزارش ها ممکن است به صورت آنلاین یا چاپی در دسترس باشند، بسته به مکانیزم توزیع که مدیران گزارش پیاده سازی می کنند. برای این جامعه کاربران اطلاعاتی، خدمات گزارش دهی SQL Server راه حلی مناسبی است، یا به عنوان یک برنامه مستقل و یا با مایکروسافت شیرپوینت سرور یکپارچه شده است. این یک محیط آنلاین مقیاس پذیر برای مشاهده گزارش هایی است که مدیران می توانند به صورت امن، فراهم کنند و می تواند گزارش را در فرمت های گوناگونی بر اساس برنامه ریزی از طریق ایمیل یا به اشتراک گذاری فایل شبکه ارائه دهند. اگر کاربران اطلاعاتی فقط دسترسی آنلاین به گزارش های متمرکز را داشته باشند، گزینه های دیگری که توسط SharePoint Server پشتیبانی می شوند شامل Microsoft Power View در شیرپوینت، مایکروسافت Power View در اکسل یا PowerPivot for SharePoint Workbooks است.

مصرف کنندگان اطلاعات دومین جامعه از کاربران معمولی هستند. آنها تمایل دارند اطلاعات را بیشتر از کاربران اطلاعاتی کشف کنند، اما آنها فاقد تخصص لازم برای پرس و جو از یک پایگاه داده به طور مستقیم هستند. آنها می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را با کار با گزارش های تعاملی که حاوی پارامترهای فیلتر کردن و مرتب سازی یا مواردی هستند که شامل گزینه هایی برای تغییر دید از عناصر گزارش شده انتخاب شده را دریافت کنند. گزارش های تعاملی همچنین می توانند اطلاعات بیشتری را ارائه دهند، یا با نمایش جزئیات در یک گزارش یا با باز کردن یک گزارش جداگانه ارائه شوند. باز هم خدمات گزارشی انتخاب خوبی برای پاسخگویی به نیازهای این جامعه است. با درک درستی از نیازهای مصرف کنندگان اطلاعات، یک نویسنده گزارش می تواند انواع مختلفی از ویژگی های تعاملی را برای برآورده ساختن نیازهای آن ترکیب نماید. تعامل در سرویس های گزارشگیری بر روی ناوبری در گزارش و بین گزارش ها تاکید دارد، مفید است اما توانایی مصرف کنندگان اطلاعات را برای کشف داده ها محدود می کند. اگر اکتشافات تعاملی ترجیح داده شود، Power View در اکسل یا Power View در شیرپوینت انتخاب خوبی هستند زیرا این ابزارها به کاربران اجازه می دهد تا به راحتی داده های فیلتر شده و تغییرات تصویری را بر اساس تقاضا تغییر دهند. یکی دیگر از گزینه ها این است که Workbooks PowerPivot را به SharePoint بفرستید، که با آن کاربران می توانند صفحات محوری و مبتنی بر مدل را در مرورگر فیلتر کنند، برش داده و مرتب کنند.

در بالای هرم، تحلیلگران ارشد کوچکترین جامعه هستند. تحلیلگران ارشد ممکن است از گزارش های موجود به عنوان نقطه شروع برای تجزیه و تحلیل استفاده کنند، اما آنها همچنین نیاز به تعریف و اجرای درخواست های خود دارند. در بعضی موارد، آنها حتی ممکن است گزارش هایی برای جوامع دیگر ایجاد کنند. برای مثال، یک کاربر ارشد می تواند از گزارش ساز برای ایجاد یک گزارش بر اساس درخواست های خود استفاده کند و سپس کل گزارش (یا حتی عناصر جداگانه ای از گزارش، به نام بخش گزارش) را برای سایر جوامع کاربری منتشر می کند. مصرف کنندگان اطلاعات می توانند گزارش های سفارشی را از این قسمت گزارش تهیه کنند بدون آن که هیچ چیز درباره نحوه ساخت پرس و جو یا چگونگی طراحی بخش گزارش را بدانند.

همانطور که خدمات Reporting Services انعطاف پذیر است، هنگامی که شما آن را به عنوان یک سرور گزارش درحالت لوکال نصب می کنید، فایل های تعریف زبان گزارش (RDL) دارای پشتیبانی محدودی برای نوع تجزیه و تحلیل ad hoc است که تحلیلگران ارشد اغلب انجام می دهند. یکی از ابزارهای رایج برای تجزیه و تحلیل مایکروسافت اکسل است. یک تحلیلگر ارشد می تواند داده ها را در یک جدول محوری (Pivot Table) گروه بندی و فیلتر کند و محاسبات اضافی را برای تکمیل تجزیه و تحلیل داده ها و انتشار در شیرپوینت برای مشاهده دیگران با استفاده از خدمات اکسل ایجاد کند. اگر تجزیه و تحلیل نیاز به ادغام داده ها از منابع مختلف داده داشته باشد، تحلیلگر ارشد می تواند یک مدل داده در اکسل ایجاد کند و صفحات Power View را برای نمایش داده های مدل به عنوان نمودارها، نقشه ها و سایر انواع تجارب تعاملی اضافه کند. علاوه بر این، اگر مدل نیاز به محاسبات پیشرفته تر و عملیات مدل سازی داشته باشد، تحلیلگر ارشد می تواند PowerPivot را در اکسل برای افزایش مدل و استفاده از یک جدول محوری برای نمایش داده ها یا استفاده از مدل به عنوان منبع Power View در اکسل استفاده کند. برای به اشتراک گذاشتن نتایج تجزیه و تحلیل به عنوان یک گزارش، تحلیلگر ارشد پس از آن می تواند یک خلاصه با Power View یا PowerPivot به SharePoint Server  انتشار دهد.

سلسله مراتب سازماني

موقعیت یک کاربر کسب و کار در سلسله مراتب سازمانی و تصمیم گیری اغلب مرتبط با نقش آن  عامل، نوع اطلاعات و ابزار BI است که کاربر نیاز دارد. هر چه کاربر کسب و کار در سلسله مراتب بالاتر باشد، بیشتر احتمال دارد که کاربر یک مصرف کننده اطلاعات باشد، همانطور که در بخش قبل توضیح داده شده است. علاوه بر این، هرچه کاربر در سلسله مراتب بالاتر باشد، احتمال این که اطلاعاتی که کاربر مبتنی بر آن است، قبلا پاکسازی شده و به شدت پردازش شده باشد، با داده های منابع مختلف سازگار باشد و برای گزارش و تجزیه و تحلیل آن تغییر یافته باشد بیشتر است.

از آنجا که این اطلاعات ارزش بلندمدت دارد و برای برنامه ریزی استراتژیک حیاتی است، یک زیرساخت جامع BI وجود دارد که به طور خودکار پاکسازی و پردازش لازم را انجام می دهد. معمولا، این اطلاعات به مدیریت بالایی در یک قالب خلاصه شده و ساختار یافته با قابلیت تحلیلی محدود ارائه می شود. خدمات گزارش دهی می تواند به عنوان یک مکانیسم تحویل برای این نوع اطلاعات آنلاین، چاپی یا از طریق ایمیل مفید باشد. سایر گزینه های مشاهده آنلاین عبارتند از داشبورد و کارت های امتیاز در SharePoint Server  یا PerformancePoint Services.

همانطور که کاربران کسب و کار به عملیات کسب و کار نزدیکتر میشوند، اطلاعات آنها تقریبا، بسته به نوع کاری که کاربر انجام میدهد متفاوت است. افراد در این سطح سلسله مراتب سازمانی می توانند کاربران اطلاعاتی، مصرف کنندگان اطلاعات یا تحلیلگران ارشد باشند.

الزامات اطلاعات این کاربران با دستورالعمل های فوق متفاوت است، زیرا این کاربران اغلب اطلاعات شرکت های رسمی را از یک سیستم BI با داده های دیگر که به صورت دستی ایجاد شده یا از منابع خارجی به دست می آید، ترکیب می کنند. این ترکیب داده ها ممکن است گاهی اوقات رخ دهد یا ممکن است یک کار مداوم باشد. در هر صورت، این نوع از جمع آوری داده های سریع به طور معمول تنها زمان کوتاه مدت دارد، بنابراین این یک نامزد برای پیاده سازی رسمی BI نیست. از سوی دیگر، این یک سناریو کامل برای یک مدل داده در اکسل یا PowerPivot در اکسل است که به راحتی این نوع ادغام داده های ad hoc را می پذیرد.

انجمن های هوش تجاری (BI communities)

مایکروسافت راه دیگری برای دسته بندی کاربران دارد که به جای آن بر کارایی کاربران با BI و همکاری که نیاز دارند، تمرکز می کند. این جوامع BI و ابزارهای BI برای هر جامعه در شکل زیر نشان داده شده است. همانطور که در نمودار روشن است، همپوشانی ابزارها بین جوامع وجود دارد.

BI communities

BI سازمانی

برخی از راه های محبوب برای ارائه BI به همه کارکنان در یک شرکت، ارائه دسترسی به معیارهایی هستند که نشان دهنده پیشرفت در جهت اهداف سازمانی یا مقایسه وضعیت فعلی با روند گذشته است. ایده آل، کاربران سازمان BI می توانند این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند تا ببینند که  در شرایط فعلی شرکت چه نقشی دارند. از آنجا که مخاطبان مورد نظر کل اطلاعات در شرکت هستند، می توانید انتظار داشته باشید که مخاطبان به طور عمده از کاربران اطلاعات و مصرف کنندگان اطلاعات تشکیل شده اند. بنابراین، یک راه حل سازمان BI بایستی تنها از طریق مشاهده آنلاین با تعامل محدود استفاده شود.

به طور معمول، این اطلاعات از منابع داده تایید شده که تغییر یافته و در یک انبار داده بازسازی شده ساخته شده است.  در حالت ایده آل، این داده ها نیز در یک مدل مکعب یا جدولی تجزیه و تحلیل خدمات گنجانده شده اند تا گزارش سریعتری را برای همه کاربران تجاری و تحلیل انعطاف پذیر تر برای تحلیلگران ارشد ارائه دهد.

این که آیا داده ها در یک پایگاه داده ارتباطی، یک مکعب یا یک مدل داده های جدولی ذخیره می شوند، سه ابزار اصلی برای مصرف این داده ها در سطح سازمانی عبارتند از خدمات اکسل، خدمات PerformancePoint و سرویس های گزارش دهی، که در پست بعدی در مورد آن ها اطلاعات بیشتری کسب می کنید. خدمات اکسل، PerformancePoint Services و Power View نیاز به نصب یک SharePoint Server Enterprise دارند، با مقیاس پذیری که توسط تنظیم یک فارم SharePoint به منظور توزیع بار کاری به دست می آید. خدمات گزارش دهی باید به یک فارم شیرپوینت برای استفاده از Power View یکپارچه شود و اگر می خواهید از View Power یا SharePoint استفاده نکنید، می توانید مستقیما اجرا کنید. همه این خدمات نیاز به پشتیبانی از فناوری اطلاعات برای نصب و پیکربندی محیط کار دارند.

در راه حلهای سازمانی، کاربران کسب و کار تمایل دارند مصرف کنندگان محتوای منتشر شده را راضی کنند. همکاران محتوا معمولا توسعه دهندگان BI، متخصصین فناوری اطلاعات و در بعضی موارد تحلیلگران ارشد هستند. مفهوم غالب در BI سازمانی این است که محتوا را با استفاده از استانداردهای تعریف شده برای طرح بندی، نامگذاری قراردادها و طرح های رنگی متمرکز سازیم. این BI می تواند به عنوان اجزای پایه توسط کاربران ارشد استفاده شود که آنها را با محتوای دیگر مناسب برای یک مخاطب هدف قرار داده است.

هر یک از ابزارهایی که در این بخش مورد بحث قرار گرفته است، مشکلات خاصی را برای سازمان BI حل می کند، که با ابزار معمولی اجرا می شود. شرح زیر هر یک از ابزارها در نظر گرفته شده است و به طور جامع بر روی ویژگی هایی که به چالش های خاصی که سازمان ها هنگام اجرای BI می پردازند تمرکز می کنند.

Reporting Services بسیاری از سازمان ها با استفاده از خدمات گزارش دهی با گزارش های استاندارد شروع می شوند. اگر آن را برای اجرا در حالت یکپارچه شیرپوینت تنظیم کنید، سرویس های گزارش دهی به یک مدل امنیتی و ذخیره سازی متمرکز که شیرپوینت از آن استفاده می کند، متکی است، که باعث می شود مدیریت آن آسان تر شود. گزارش مدیران می تواند کنترل گزارش های انجام شده برای تعادل عملکرد در برابر به موقع بودن داده ها را با تنظیم یک گزارش برای اجرا بر روی تقاضا برای مشاهده داده های فعلی یا استفاده از ذخیره سازی برای اجرای آن به طور پیش فرض و حداقل زمان انتظار برای مشاهده را کنترل می کند. کاربران با استفاده از یک مرورگر پشتیبانی شده – مایکروسافت اینترنت اکسپلورر یا موزیلا فایرفاکس در رایانه ای که دارای سیستم عامل ویندوز یا اپل سافاری در رایانه ای که دارای سیستم عامل Mac می باشد، گزارش های دسترسی را گزارش می دهند.

داشتن گزارش هایی در کتابخانه سند شیرپوینت نیز برای کاربران کسب و کار برای پیدا کردن اطلاعات برای مشاهده آنلاین راحت تر می باشد. کاربران تنها یک مکان برای تمام اطلاعات شرکت های بزرگ دارند، یعنی اینکه این اطلاعات در قالب خدمات گزارش، کتابهای اکسل یا سایر محتویات باشد. رابط کاربری برای دسترسی به کاربران ساده است زیرا گزارش ها مانند هر محتوایی دیگر در سرور SharePoint ذخیره می شوند و این امر گزینه ای مناسب برای انتقال اطلاعات به مخاطبان گسترده ای از کاربران معمولی است. (حتی اگر سرویسهای گزارشگیری را در حالت مادری اجرا کنید – بدون SharePoint Server 2013 – رابط کاربری آسان برای استفاده دارید.) به عنوان یک جایگزین، گزارش ها را می توان از طریق ایمیل به طور متناوب به صورت مستقیم به کاربران ارسال کرد.

Excel Services اگر چه Reporting Services می تواند برخی از گزارش ها را با محاسبات پیچیده ای تولید کند، اما در آنچه که می تواند انجام دهد محدود است. این به معنای جایگزینی برای اکسل نیست. از سوی دیگر، اکسل به معنای یک راه حل گزارشگیری شرکت نیست. اگرچه بسیاری از گزینه های قالب بندی را فراهم می کند و می تواند محاسبات پیچیده را انجام دهد، اکسل کنترل مشابهی را در مورد قالب بندی موجود در سرویس های گزارش دهی پشتیبانی نمی کند و محدودیت هایی را در میزان داده هایی که می توانند در یک workbook ذخیره شوند محدود می کند. (اگر شما در حال ایجاد workbooks با یک مدل داده های جدولی هستید، محدودیت ها بسیار بالاتر است). با این حال، به اشتراک گذاری workbooks Excel از طریق Excel Services می تواند جایگزین مناسب گزارشگیری برای سازمان هایی که از Reporting Services استفاده نمی کنند.

یکی دیگر از مزایای Excel Services قابلیت استفاده مجدد از اطلاعات موجود در workbooks برای تیم و گروه های اشخاص BI است. کاربران می توانند مقادیر سلول را در یک workbook اکسل منتشر شده به SharePoint برای ارزیابی شاخص های وضعیت، که یک نوع بسیار ساده از شاخص کلیدی عملکرد (KPI) هستند و فقط دارای سه سطح ممکن است، ارزیابی می کند. همچنین کاربران پیشرفته تر می توانند با استفاده از دسترسی وب اکسل، وب سایت ها را به طور کامل یا بخشی از داشبورد ها استفاده کنند. پارامترهای موجود در کتاب کار را میتوان به Filter Web Parts متصل کرد. این به این معنی است که کاربران می توانند محتوا را برای چندین قسمت وب در یک صفحه داشبورد با یک فیلتر واحد تغییر دهند. علاوه بر این، یک workbook اکسل می تواند داده های منبع را برای قسمت نمودار وب فراهم کند.

شرکت PerformancePoint Services با استراتژی مدیریت عملکرد به روشنی تعریف شده، از PerformancePoint Services برای ارتباط پیشرفت به اهداف ایجاد شده استفاده می شود. قابلیت های اصلی داشبورد در شیرپوینت سرور ممکن است اولین گامی باشد که بعضی از شرکت ها به آن ها برای تجزیه و تحلیل عملکرد شرکت ها می پردازند، اما PerformancePoint Services برای عملکرد داشبورد پیشرفته تر مورد نظر است. همچنین شامل اجزایی از قبیل کارت امتیازی، گزارش های تحلیلی، نقشه های استراتژیک و فیلترهایی است که توسعه دهندگان BI و تحلیلگران ارشد می توانند با داشبورد PerformancePoint یا SharePoint استفاده کنند

اگرچه با استفاده از خدمات PerformancePoint مزایای زیادی به دست می آید، باید برخی از معایب را ذکر کرد. اول، گزینه های قالب بندی در مقایسه با Reporting Services or Excel محدود است. دوم، توسعه دهندگان می توانند داشبورد PerformancePoint Services را برای ترکیب محتوای زیادی که برای مقاصد دیگر ساخته شده است، استفاده کنند و می توانند بسیاری از انواع محتوای PerformancePoint را در داشبورد شیرپوینت مجددا استفاده کنند، اما این همان است. تنها راه دیگری برای استفاده مجدد از محتوای ساخته شده برای PerformancePoint Services ساخت برنامه های سفارشی با استفاده از API PerformancePoint Services است.

تیم هوش تجاری (Team BI)

یک راه آسان برای شروع BI، تمرکز روی یک واحد از سازمان است، زیرا واحد سریعتر از یک سازمان در سطح ابتدایی است. جامعه هدف ممکن است کل واحد یا شاید یک تیم کوچک در یک واحد باشد. می تواند یک تیم پروژه باشد که در آن نمایندگان چندین نمایندگی می شوند یا حتی می توانند یک گروه از افراد خارجی از جمله مشتریان باشند.

تفاوت های کلیدی بین تیم BI و سازمان BI، مشارکت بیشتردر فرایند توسعه محتوا توسط تیم و محدوده اطلاعاتی است که به مخاطبان هدف ارائه می شود. در نتیجه، زیرساخت ایده آل BI فرصتی برای تیم برای استفاده از اطلاعات به طور مشترک فراهم می کند و به سمت یک هدف مشترک کار می کنند.

همانند BI سازمانی، داده های راهکار تیم BI اغلب از منابع تأیید شده، پاک شده و پردازش می شوند و احتمالا در مدل مکعبی یا جدولی Analysis Services ذخیره می شود. با این حال، محدوده داده ها بیشتر محدود می شود. به عنوان مثال، داده ای که از یک منبع داده ساخته شده است ممکن است داده های اولیه مورد علاقه برای تیم BI باشد.

راهکار تیم BI می تواند از همان ابزارهایی استفاده کند که در سازمان BI رایج هستند. علاوه بر این تیم BI همچنین ممکن است SharePoint BI، سرویس Visio مایکروسافت و PowerPivot for SharePoint را به عنوان گزینه های اضافی برای ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا در اختیار داشته باشد. کاربران معمولی می توانند به راحتی محتوای تولید شده با هر یک از این ابزار را در SharePoint به عنوان بخشی از داشبورد یا به عنوان اسناد شخصی ذخیره شده در یک کتابخانه سند مشاهده کنند. تحلیلگران ارشد و توسعه دهندگان BI معمولا مسئولیت ایجاد و مدیریت محتوا را برای تیم BI به عهده می گیرند.

ابتدا با بررسی سه ابزار جدید اضافه شده به ترکیب شروع می کنیم. سپس، ما می توانیم از ابزارهای دیگر برای شناخت نحوه استفاده از تغییرات آنها در زمان اجرا برای جوامع تیم BI استفاده کنیم.

SharePoint BI شیرپوینت سرور دارای ویژگی های متعددی است که برای تیم BI ایده آل است، مخصوصا برای تیم هایی که زیرساخت های بسیار زیادی در حال حاضر دارند. در حقیقت، پس از آنکه فناوری اطلاعات دسترسی به یک سایت شیرپوینت داده است، تحلیلگران ارشد در تیم می توانند محتوا را برای مصرف توسط گروه تیم BI با تلاش نسبتا کم مدیریت کنند. سهولت پیاده سازی به قابلیت های ساده می پردازد، اما برای تیم هایی که در BI تازه وارد هستند، این قابلیت های ساده ممکن است کامل و عالی باشد.

Visio Services یکی دیگر از روش های تجسم داده ها است. این پشتیبانی از ارتباطات زنده با منابع داده برای استفاده در نمودارهای Visio مبتنی بر وب است که اطلاعات را از وضعیت رنگی در مورد پروژه ها به حالت فعلی فرآیندها تا دسترسی سرورها و غیره نمایش می دهد. به لحاظ مفهومی، هدف از یک نمودار Visio شبیه به یک داشبورد است، زیرا به کاربران کمک می کند تا از یک نگاه به روند به ناهنجاری ها برسند.

PowerPivot for SharePoint  یکی از ویژگی های Excel Services است که پرس و جو را اجرا می کند و PowerPivot را در workbook های اکسل در صورت درخواست در مرورگر ارائه می کند. این که سرویس Analysis Services را در حالت مجتمع SharePoint نصب کنید و سرور Analysis Services را در برنامه سرویس Excel Services ثبت کنید به شما بستگی دارد. شما همچنین می توانید PowerPivot for SharePoint Add-in را نصب کنید تا ویژگی های زیر را شامل شود:

به روز رسانی برنامه ریزی شده، PowerPivot Gallery، Dashboard مدیریت و نوع محتوای فایل BISM. PowerPivot برای شیرپوینت یک ارتباط بین BI خودآموز و تیم BI.

Excel Services می تواند به همان اندازه سازمان، به عنوان یک جامعه سازمانی مهم باشد، نه بیشتر. برای حمایت از این انجمن و تشویق کاربران ارشد برای توسعه محتوا، IT می تواند مجموعه ای از فایل های اتصال داده منبع را در یک کتابخانه اتصال داده ها عرضه کند. پس از آن کاربران ارشد می توانند با استفاده از مدل های PowerPivot و Power View و یا PowerPoint View ها، ورک بوک های خود را ایجاد کرده و آنها را به یک کتابخانه اسناد شیرپوینت منتشر کنند. کاربران کسب و کار قادر به مشاهده و تعامل با کاربرگ های اکسل، جداول و نمودار محوری PowerPivot و شیتهای Power View در خدمات اکسل می باشند.

Reporting Services همانند Excel Services، یک استراتژی خوب برای فناوری اطلاعات (یا تحلیلگران ارشد) برای حمایت از تیم BI، ایجاد و انتشار محتوای قابل استفاده مجدد که کاربران میتوانند برای توسعه محتوا تیم دسترسی می باشد. در مورد Reporting Services، سه نوع از محتوا از این استراتژی پشتیبانی می کند: منابع داده مشترک، مجموعه داده های به اشتراک گذاشته شده و بخش های گزارش.

Power View in SharePoint یک جزء از Reporting Services است که به عنوان یک ابزار مبتنی بر مرورگر و مبتنی بر self-service، در شیرپوینت قابل دسترسی است. کاربران می توانند اتصال داده BISM موجود در شیرپوینت را باز کرده یا به یک PowerPivot برای شیرپوینت متصل شوند تا گزارش جدیدی را که دارای ویژگی های مشابه برای Power View در اکسل است، ایجاد کند. آنها می توانند گزارش ها را در یک کتابخانه سند شیرپوینت برای استفاده شخصی یا اشتراک گذاری با دیگران ذخیره کنند. یک کاربر ارشد می تواند گزارش های Power View را برای دیگران برای استفاده به عنوان نقطه شروع برای تجزیه و تحلیل منتشر کند. کاربران می توانند گزارش Power View را به PowerPoint برای ارائه ویژگی های تجزیه و تحلیل تعاملی تا زمانی که یک اتصال زنده به مدل جدول در طول نمایش ارائه شده است، صادر کنند.

PerformancePoint Services یک تیم BI می تواند از خدمات PerformancePoint برای داشبورد های متمرکز بر بخش و کارت های امتیاز استفاده کند. همانطور که با بخش گزارش، یک متخصص حرفه ای فناوری اطلاعات یا یک کاربر ارشد مشخص می تواند اجزای فردی مانند منابع داده، KPI ها، فیلترها، کارت های امتیاز و گزارش هایی را که کاربران می توانند در داشبورد شیرپوینت بکار گیرند، آسان تر از ساختن پیشرفته تر اطلاعات کاربر یا تحلیلگر قدرت از داشبورد PerformancePoint  می سازد.

Self-service and personal BI

کل نقطه ساخت زیرساخت های BI که حاوی یک انبار داده، Data Mart، مکعب Analysis Services یا مدل داده های جدولی است، این است که کاربران را قادر می سازد که در صورت نیاز به اطلاعات، به صورت self-service اطلاعات دریافت کنند. اما در بسیاری از شرکت ها، کاربران هنوز به گزارش های استاندارد متکی هستند که ارتباطات محدودی دارند. گزارشات ممکن است دارای پارامترهایی باشند که کاربران می توانند گزارش ها را فیلتر کنند یا ممکن است کاربران بتوانند جزئیات بیشتری را استخراج کنند. صرفنظر از این، این گزارشها معمولا برای پاسخ به یک سوال و نه لزوما سوال بعدی که کاربر ممکن است بپرسد ساخته شده است. بنابراین، هنگامی که این سوالات جدید بوجود می آیند، برای دریافت این گزارش ها از IT  به عقب بر می گردیم. پیاده سازی موفقیت آمیزself-service می تواند به طور قابل توجهی کاهش تعداد درخواست های گزارش شده ای که فناوری اطلاعات را مدیریت می کند در بر داشته باشد.

به عنوان یک جایگزین، کاربران شروع به جستجو در خارج از منابع تأیید شده می کنند زیرا آنها نیاز به اطلاعات برای تصمیم گیری دارند. آنها ممکن است اطلاعات را از هر کجا که می توانند درون آن پیدا کنند. آنها ممکن است آن را از شرکای تجاری خارجی دریافت کنند؛ و شاید آنها برخی از داده های مربوط به روند صنعت را پیدا کنند که می توانند از یک سایت اینترنتی دانلود کنند. به طور خلاصه، آنها مقدار زیادی داده را به صورت دستی کامپایل می کنند. نتیجه این است که داده هایی که برای تصمیم گیری در روز و به روز نیاز دارند، به سیستم شرکت مجتمع نمی شود، و این مسئله ای است که self-service BI برای حل آن در نظر گرفته شده است.

با توجه به همپوشانی جوامع سازمانی و تیم BI، ما قبلا در ابزارهایی که معمولا توسط این جامعه مورد استفاده قرار می گیرند، اکسل، Power View در اکسل، PowerPivot در اکسل، گزارش ساز، Power View در شیرپوینت و Visio آشنا شدیم. کاربران معمولی احتمالا از Excel و Report Builder استفاده می کنند، در حالی که کاربران ارشد می توانند از هر یک از این ابزارها استفاده کنند، همانطور که نیاز دارند. یک کاربر می تواند از هر یک از این ابزار ها برای ایجاد یک سند برای مرجع شخصی استفاده کند یا می تواند سند را با یک جامعه تیم BI با انتشار آن به یک کتابخانه اسناد شیرپوینت، به اشتراک بگذارد.

چگونه یک کاربر تصمیم می گیرد که کدام ابزار را استفاده کند؟ اجازه دهید ویژگی های اسناد تولید شده توسط هر ابزار را بررسی کنیم.

Excel یک ابزار است که معمولا توسط کاربران از تمام سطوح مهارت برای گزارش و تجزیه و تحلیل به طور خاص هدایت می شود. کاربران می توانند داده ها را از منابع داده بازیابی کنند و آن را با داده های دستی ترکیب کنند. یک کاربر می تواند داده ها را وارد کند و سپس داده ها را با ایجاد نمودارها، مرتب سازی، فیلتر کردن و استفاده از طیف گسترده ای از محاسبات از ساده به پیچیده، دستکاری می کند. کاربران معمولی ممکن است برای جمع بندی ساده و متوسط داده ها از اکسل استفاده کنند، در حالی که کاربران ارشد می توانند مدل های پیش بینی پیچیده یا مدل های جدولی را با ترکیب چندین منبع داده ایجاد کنند. کاربران ارشد همچنین می توانند PivotTables را از داده های خام و یا از منابع داده تجزیه و تحلیل خدمات برای تجزیه و تحلیل با استفاده از توابع برای ایجاد خلاصه داده ها در داده های گروه بندی شده در ردیف ها و ستون ها و استفاده از فیلتر ها و برش ها برای تمرکز بر یک زیر مجموعه داده ها ایجاد کنند. اگر چه ایجاد یک PivotTable به طور کلی یک کار برای کاربر ارشد است، یک کاربر معمولی می تواند به آسانی یک PivotTable که قبلا ایجاد شده است، را استفاده کند.

Power View in Excel کاربران ارشد و کاربران معمولی به طور یکسان می توانند به راحتی یک مدل داده بر اساس یک منبع داده بزرگتر، حتی اگر داده ها حاوی بیش از یک میلیون ردیف را ایجاد کنند. کاربران نیازی به درک ارتباط بین جداول ایجاد شده با جمع آوری داده ها از منابع متمایز نمی کنند، و اکسل می تواند روابط را بر اساس تحلیل آن ها از محتویات داده ها از هر منبعی توصیه کند. پس از ایجاد مدل داده، کاربران می توانند یک صفحه نمایش بزرگ را برای تجسم و بررسی مدل داده، به عنوان شرح داده اضافه کنند. اکتشاف با اضافه کردن فیلدها از مدل به یک جدول، و سپس تبدیل جدول به نوع دیگری از تجسم ، مانند یک ماتریس، ستون نمودار، نمودار پایه یا نقشه، به همراه چند نام استفاده کنند. کاربر نه تنها می تواند به سرعت و به راحتی تجسم را تغییر دهد، اما روابط در داده ها را می توان از طریق برجسته سازی داده ها به اشتراک گذاشته شده در بین تصاویر مختلف انجام داد. درک بهتر از روند در طول زمان می توان از طریق پراکندگی متحرک و نمودار حبابی کشف شد. کاربران همچنین می توانند داده های بیشتری را با استفاده از فیلتر ها برای تمام تجسم ها و یا تجسم تنها بر روی صفحه، بررسی کنند.

Power View in SharePoint. کاربران کسب و کار که می توانند از طریق یک اتصال داده BISM یا یک PowerPivot به شیرپوینت دسترسی داشته باشند می توانند گزارش های Power View خود را برای کشف داده ها و گزارش های خود با فرمت فایل .rdlx به یک کتابخانه سند شیرپوینت ذخیره کنند. به همین ترتیب، آنها می توانند به یک گزارش منتشر شده Power View دسترسی پیدا کنند و فیلتر ها را اعمال کنند و یا تجسم هایی را تغییر دهند که مورد نیاز برای شخصی سازی گزارش ها و ذخیره آن به عنوان یک نسخه جدید برای مصرف شخصی است. فرایند ایجاد و تعامل با تجسم بسیار شبیه استفاده از Power View در اکسل است. با این حال، هنگام استفاده از Power View در شیرپوینت، کاربران می توانند یک گزارش را با چندین دیدگاه ایجاد کنند و نتایج را به پاورپوینت صادر کنند.

PowerPivot in Excel کاربرارشد می تواند مدل داده اکسل را با افزودن محاسبات، سلسله مراتب و KPI گسترش دهد. محاسبات را می توان با استفاده از زبان داده تجزیه و تحلیل معروف به DAX، همانطور که در فصلهای آتی توضیح داده خواهد شد اضافه شده است. این زبان اکسل است، که باعث می شود کاربران برای ایجاد محاسبات با توابع اکسل راحت ترباشند. PowerPivot در اکسل BI selfservice را آسانتر میکند، اما در درجه اول برای کاربران ارشد. کاربران معمولی از PowerPivot در اکسل بیشترین بهره را از زمانی که کاربران ارشد به SharePoint انتشار می دهند می برند.

Report Builder یک ابزار مطلوب برای کاربران است که می خواهند نوع خاصی از گزارش را طراحی و تولید کنند و همچنین می خواهند گزارش ها را در یک مکان متمرکز ذخیره کنند، چه برای استفاده شخصی و چه برای به اشتراک گذاری با دیگران. حتی اگر کاربر یک گزارش را برای مصرف شخصی ایجاد کند و آن را در سرور گزارش ذخیره کند، کاربر میتواند به گزارش برای دریافت گزارش با داده های تازه در یک برنامه منظم مشترک شود.

Visio تنها ابزار است که نمودارهای داده محور را فراهم می کند. یک کاربر کسب و کار ممکن است یک نمودار شبکه را به پایگاه داده پیکربندی دستگاه بسپارد تا وضعیت زمان واقعی را نشان دهد یا ممکن است یک نمودار طرح طبقه بندی را به لیست مشاغل وصل کند. علاوه بر این، کاربران ارشد و توسعه دهندگان BI می توانند از Visio برای ایجاد نمودار برای انتشار به SharePoint برای به اشتراک گذاری با یک تیم BI استفاده کنند.

در ادامه و در مقاله بعد مفاهیم قسمت دوم این بخش را بررسی خواهیم نمود از جمله:

The progression of BI

مدل بلوغ هوش کسب و کار

نقشه راه برای رقابت تحلیلی

انتخاب ابزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *