مقایسه Skype For Business 2015و 2019

همواره پس از ارائه نسخه ی جدیدی از هر نوع محصولی در دنیای فناوری اطلاعات، بر آنیم تا به سراغ ویژگی های جدید آن محصول برویم و ببینیم چه ویژگی های جدیدی انتظار ما را میکشند.  در این مقاله مقایسه Skype For Business 2015 و 2019 را بخوانید.

از این رو، به سراغ مستندات تهیه شده توسط شرکت ارائه کننده آن محصولات، که با انتشار نسخه های جدید منتشر میشوند، میرویم و مشغول مطالعه ی ویژگی های جدید آن محصول که معمولاً در قسمت “What’s new in this release” قرار دارد میشویم.

اگر بخواهم با شما صادق باشم، باید بگویم طبیعی ترین واکنشی که در مقابل ارائه نسخه ی جدیدی از یک محصول می‌شود نیز همین کار است، چرا که از قبل با آن محصول آشنایی نسبی داشته ایم و حال به دنبال بروز کردن اطلاعات خود از آن محصول بخصوص هستیم.

در نقطه ی مقابل، در برخی موارد شاهد حذف شدن بخش هایی که در نسخه های پیشین وجود داشته اند نیز هستیم و تغییراتی را مشاهده میکنیم، که هرچند کوچک و برای بسیاری بی اهمیت، اما وجود دارند.

این تغییرات ممکن است در جهت ارائه راهکاری بهتر در سطحی دیگر، استقبال کم استفاده کنندگان و حتی پشیمانی تولید کنندگان از وجود قسمت خاصی از یک محصول انجام شود.

همه ی ما با Skype for Business آشنایی داریم و می دانیم که عنوان جدید مایکروسافت برای ارتباطات یکپارچه اش پس از Lync 2013 با این نام روانه بازار شد. اولین نسخه ی Skype for Business نسخه ی 2015 بود که در آوریل 2015 منتشر شد. نسخه ی بعدی این محصول یعنی اسکایپ 2019 در اکتبر 2018 منتشر شد.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با تفاوت های اصلی Skype for Business Server 2019 با نسخه‌ی پیشین این محصول محبوب شرکت مایکروسافت، یعنی Skype for Business Server 2015 آشنا سازیم.

در صورتی که به دنبال ویژگی های جدید Skype for Business Server 2019 و یا دانلود آن هستید، این مقاله را بخوانید.

به طور کلی، شش تفاوت اصلی بین Skype for Business 2015 و Skype for Business 2019 وجود دارد:

In-place Upgrade

Persistent Chat

XMPP

SQL Mirroring

Mobility Service (MCX)

Tools

In-Place Upgrades

در نسخه ی جدید اسکایپ یعنی 2019 قابلیت In-Place Upgrade برای Migrate کردن از نسخه های قدیمی تر به نسخه ی جدید جای خود را به Side by Side Upgrade داده است.

در نسخه ی قبلی اسکایپ، یعنی Skype for Business 2015 ما می توانستیم Lync Server 2010 و Lync Server 2013 و حتی Office Communications Server 2007 R2 را از طریق In-Place Upgrade به Skype for Business Server 2015 آپگرید کنیم. این در حالیست که در Skype for Business Server 2019 ما تنها می توانیم Lync Server 2013 و Skype for Business 2015 را با استفاده از روش Side by Side آپگرید کنیم.

در مقالات بعدی به بررسی دقیق تفاوت های بین این نوع آپگریدها خواهیم پرداخت، اما اگر بخواهیم به صورت کلی تفاوت اصلی این دو مدل آپگرید را بیان کنیم، میتوانیم بگوییم که در روش In-Place ما به منابع اضافی (RAM, CPU, Disk)  نیاز نداریم (مناسب برای سازمان هایی که با کمبود منابع مواجه هستند) و فایلهای جدید بر روی فایل های قبلی Overwrite میشوند و سرویس ها در حین آپگرید در دسترس نخواهند بود. این در حالیست که برای روش Side by Side به منابع کافی بر روی همان ماشین مجازی نیاز داریم، حتی میتوان یک محیط فیزیکی جدید را برای این کار اختصاص داد. مزیت این روش این است که فایل های جدید در کنار فایل های قدیمی قرار میگیرند و سرویس ها در سراسر طول آپگرید در حال اجرا هستند.

Persistent Chat

در مقایسه Skype For Business 2015 و 2019 میتوان به حذف شدن ویژگی Persistent Chat در نسخه ی جدید اشاره کرد.

Persistent Chat یا چت پایا، یکی از رول های اختیاری ای بود که ما در اسکایپ 2015 برای داشتن چت روم های متفاوت در سطح کاربران سازمان داشتیم. تمامی متن ها، فایلها و لینکها به صورت دائم بر روی سرور اسکایپ 2015 ما باقی می ماند و کاربران می‌توانستند محتویات موجود را همیشه مشاهده و جستجو کنند.

در اسکایپ 2019 چنین رولی از روی Topology Builder و Control Panel حذف شد. اما این بدان معنا نیست که مایکروسافت کاربران خود را از ویژگی چت روم سازمانی بی بهره بگذارند و محصول جدیدی را با نام Teams جایگزین Persistent Chat کرد.

Microsoft Teams محصول جدید مایکروسافت، یک پلتفرم ارتباطات یکپارچه است که شامل Persistent Chat، ملاقات های ویدئویی، محلی ذخیره سازی و اشتراک گذاری فایل ها و ارتباط با سایر اپلیکیشن ها از جمله Office 365 و Skype for Business هست.

XMPP Gateway

Extensible Messaging and Presence Protocol یا به اختصار XMPP به معنای “پروتکل پیام‌رسانی و حضور گسترش‌پذیر” است و برای ارسال یا دریافت پیام در سیستم های “رایانش توزیع شده” (Distributed Computing) از “میان افزار پیام محور” (Message-Oriented Middleware) استفاده میکند. در اصل، نام اصلی این پروتکل Jabber بوده است و برای ارتباط برنامه های ارائه دهنده ی چت استفاده می شود (به عنوان مثال ارتباط  اپلیکیشن WhatsApp با Skype for Business(. این ویژگی نیز، دیگر جایی را در برنامه های مایکروسافت و Skype for Business Server 2019 نخواهد داشت و مایکروسافت به ما توصیه میکند، در صورتی که این ویژگی یک سرویس حیاتی برای محیط شبکه ی ما می باشد، از آپگرید به اسکایپ 2019 بپرهیزیم و از نسخه‌های قبلی که این ویژگی را پشتیبانی می کند استفاده کنیم.

SQL Mirroring

از دیگر مواردی که دیگر شاهد حضور آن در اسکایپ 2019 نیستیم، به تنظیمات مربوط به Central Management Store و شیوه ی High Available کردن Database آن است. در نسخه ی قبلی یعنی اسکایپ 2015 ما شاهد ویژگی SQL Server Mirroring بوده ایم و این در حالیست که اسکایپ 2019 دیگر این ویژگی را پشتیبانی نمیکند و به جای آن از روش SQL Server Always On استفاده شده میکند.

اما تفاوت این دو در چیست و چرا مایکروسافت روش Always On را جایگزین Mirroring کرده است؟

در روش Mirroring در هر Session ما میتوانیم یک Database را در آن واحد Mirror کنیم و با این روش علنا” ما از قابلیت Fail-over برای چندین سایت بی بهره می مانیم و این بدان معناست که در صورت از دست رفتن دو Database یکی از آنها به طور کلی از دسترس خارج خواهد بود و مفهوم High Availability زیر سوال میرود.

در روش Always On که از نسخه های SQL Server 2012 به بعد مورد استفاده قرار گرفته است، تمامی نواقص بالا رفع می شوند. از دیگر ویژگی های این روش می توان به قابلیت ادغام با WSFC یا همان Integrated with Windows Server Fail-over Clustering اشاره کرد که قابلیت High Availability را، به این ترتیب که برای هر سرور فعال یک سرور استندبای در نظر میگیرد، افزایش میدهد.

(Mobility Service (MCX

در راهکارهای ارتباطات یکپارچه ی مایکروسافت، همواره پشتیبانی از نسخه های قبلی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار بوده است. به عنوان مثال، در Skype for Business 2015 کاربرانی که بر روی رایانه های شخصی خود از کلاینت ورژن های قبلی، یعنی Lync 2010 و Lync 2013 نیز استفاده می کردند، می توانستند به سرور Skype for Business 2015 از طریق یک رکورد SRV به نام Legacy Discovery متصل شوند. تا اینجای کار هیچ تفاوتی بین سرور اسکایپ 2015 و 2019 وجود ندارد. جایی که تفاوت کار رقم میخورد در ویژگی Mobility است. این ویژگی امکانی را مهیا میکند تا کاربران اسکایپ ما بتواند از طریق گوشی های اندروید یا آیفون خود، به سرور اسکایپ ما متصل بشوند. کاربرانی که بر روی گوشی های خود از  ورژن های Lync 2010 و Lync 2013 استفاده میکردند، میتوانستند از طریق سرویسی با نام Mobility Service (MCX) به سرور اسکایپ 2015 متصل کنند. حال اینکه چنین ویژگی ای بر روی اسکایپ 2019 پشتیبانی نمیشود و کاربران Mobility ما تنها بایستی از ورژن اسکایپ 2019 بر روی گوشی ها و تبلت های هوشمند خود استفاده کنند.

ابزارها

تعدادی از ابزارهایی که اسکایپ برای مدیریت و پشتیبانی از سرور و سرویس های خود در ورژن های قدیمی تر ارائه داده بود، در این نسخه پشتیبانی نمیشوند.

از جمله ی این ابزارها میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

Skype for Business Server Capacity Planning Calculator

Skype for Business Server Debugging Tools

Skype for Business Server Resource Kit Tools 

Call Quality Methodology

Microsoft Call Quality Methodology Scorecard, v1.5

Skype for Business Server Planning Tool

Skype for Business Server Stress and Performance Tool 

امیدوارم مقایسه Skype For Business 2015 و 2019 به شما در راهبرد بهتر یاری رساند.

یک دیدگاه در “مقایسه Skype For Business 2015و 2019

  • با سلام . من یه سوال داشتم . به تازگی ورژن 2019 اسکایپرو نصب کردم و برای اینکه بخوام گروه ها و چت روم ها رو داشته باشم باید برنامه teams رو روی سرور راه اندازی کنم ؟ این برنامه رایگان نیست درسته ؟ و چطوری هستش یعنی برای چت از یک برنامه و برای meeting و … از نسخه اسکایپ؟ ممنون میشم توضیح بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *