سیستم تلفنی و تماس های مخابراتی در مایکروسافت تیمز

با اعلام تاریخ end-of-life محصول محبوب کمپانی مایکروسافت یعنی Skype for Business و معرفی مایکروسافت تیمز به عنوان جایگزین این راهکار محبوب سوالات بسیاری در خصوص اینکه چه بر سر Enterprise Voice خواهد آمد مطرح شد. در این مقاله به بررسی سیستم تلفنی در مایکروسافت تیمز می پردازیم.

اگر تا به حال با راهکارهای Hybrid مایکروسافت (Hybrid به تلفیق دو راهکار On-premise و Cloud گفته می شود) و Enterprise Voice در این روش کار کرده باشید، حتما با مفهوم Cloud Connector Edition یا همان CCE آشنایی دارید. حال و پس از معرفی تیمز، مایکروسافت روشی را برای داشتن تماس های ISDN و Enterprise Voice، که از اصلی ترین نگرانی های ادمین های شبکه پس از فراگیر شدن راهکارهای Cloud می باشد، را تحت عنوان Direct Routing معرفی کرده است.
قبل از آنکه به معرفی این ویژگی جدید مایکروسافت تیمز بپردازیم، اجازه دهید مقداری با مفاهیم مخابراتی و تغییر و تحولات پروتکل های مخابراتی در سال های اخیر آشنا شویم.

 

پیشرفت تکنولوژی مخابراتی در 10 سال گذشته

راهکارهای بر پایه ی SIP جایگزین راهکار قدیمی ISDN

اولین و چشمگیر ترین این تغییرات استفاده SIP Trunk به جای ISDN Trunk بود. جا دارد در اینجا اشاره ی به تفاوت های این دو پروتکل ارتباطی داشته باشیم. ISDN یا Integrated Services Digital Network به ما امکان ارتباط با CO یا Central Office (اشاره به مراکز مخابراتی) به صورت دیجیتال (همان E1 خودمان) را میدهد. نوع دیگری از ارتباط با مخابرات وجود دارد که مورد بحث ما در این مقاله نیست، اما دانستن آن خالی از لطف نیست. PSTN یا Public Switched Telephone Network به ما امکان ارتباط با مخابرات را از بستر آنالوگ میدهد. جدیدترین راهکار ارتباط با مخابرات نیز SIP یا Session Initiation Protocol میباشد که در این راهکار ارتباط با مخابرات از طریق SBC یا Session Border Controller میسر میشود. 

ادغام سیستم های تلفنی با نرم افزارهای کاربران، مایکروسافت آفیس پیشگام این فرآیند

سرورهای ارتباطی، سیستم های تلفنی را با نرم افزار کاربران برای داشتن کنفرانس گروهی ادغام کرده است. مایکروسافت پیشگام یکپارچه سازی ارتباطات است و راهکارهای Cloud یا مبتنی بر اینترنت را به عنوان شیوه ایی برای داشتن ملاقات ها، IM و Presence یا وضعیت حضور را در دسترس کاربران قرار داده است.

سیستم تلفنی در مایکروسافت تیمز و تماس های مخابراتی آن به چه صورت خواهد بود؟

سیستم های تلفنی به سمت تکنولوژی های جدید سوق داده شده اند. استفاده از هوش مصنوعی در سیستم های تلفنی باعث شده تا ما به تکنولوژی نسل بعد یعنی ارتباطات هوشمند یا Intelligent Communications برسیم.

از سیستم تلفنی در مایکروسافت تیمز چه توقعاتی می بایست داشته باشیم؟

سیستم تلفنی در مایکروسافت تیمز و روتینگ مستقیم (Direct Routing) چه هستند؟

سیستم تلفنی در مایکروسافت تیمز

سیستم تلفنی مایکروسافت

کاربران برای گروه های ارتباطی و کار تیمی از راهکاری با نام مایکروسافت تیمز استفاده میکنند اما هیچ کار تیمی ای بدون استفاده از سیستم تلفنی ممکن نیست. مایکروسافت از طریق آفیس 365 با ارائه ی سرویس تلفنی خود به کاربران امکان داشتن تماس ورودی و خروجی، داشتن صف، منشی تلفنی خودکار، سناریو مدیر-منشی و هر آنچه که یک سیستم تلفنی نیاز دارد را میدهد.

دلایلی برای علاقه ی مشتریان به سیستم تلفنی مایکروسافت

1 - ایجاد ارتباطات یکپارچه و حذف نیاز به راهکارهای جداگانه برای داشتن چت، کنفرانس و سیستم تماس تلفنی و رفع همه ی نیازها از طریق یک راهکار یکپارچه

2 - کمک به کاربران برای کاهش نیازها و هزینه های سخت افزاری On-Premises از قبیل PBX و PSTN Gateway

سیستم تلفنی در مایکروسافت تیمز و تماس های مخابراتی آن، میتواند از دو طریق راه اندازی شود :

مایکروسافت به تازگی اعلام کرده که خودش به عنوان فراهم کننده ی خطوط ارتباطی وارد عمل میشود. این بدان معناست که شرکت ها میتوانند سرشماره های جدید خود را از مایکروسافت تهیه کنند. تمامی انتقالات تماس از طریق Cloud انجام میشود.

اگر در حال حاضر در زیرساخت سازمان خود از سرشماره های ISDN یا Sip Trunk استفاده میکنید و تصمیم دارید کماکان از همان خطوط استفاده نمایید (به دلایل مختلف از قبیل داشتن قرارداد چند ساله با شرکت های مخابراتی) و قصد سرمایه گذاری روی Microsoft Calling Plans را ندارید و یا اگر در کشورهایی زندگی می کنید که تحت پوشش دهی Microsoft Calling Plans نیست (این ویژگی فعلا برای چند کشور در قاره ی آمریکا و اروپا موجود است)، می توانید از طریق ویژگی جدید مایکروسافت با نام Direct Routing تماس های خود را از روی مایکروسافت تیمز مدیریت کنید. پیشتر و در Skype for Business Hybrid این کار از طریق Cloud Connector Edition یا CCE انجام میشد.

سیستم تلفنی در مایکروسافت تیمز

علاوه بر موارد گفته شده در بالا در خصوص Direct Routing، یکی از دلایلی که مشتریان را ترغیب به استفاده از این روش میکند قابلیت ادغام پذیری با سایر سرویس های تلفنی موجود در داخل سازمان است. به عنوان مثال ممکن است در سازمان شما یک مرکز تماس با تنظیمات پیچیده وجود داشته باشد که Microsoft Calling Plans آن را پشتیبانی نمیکند. در این حالت، ما مجبوریم تمامی کاربرانمان را، به جز کارشناسانی که در مرکز تماس پاسخگو هستند، بر روی تیمز منتقل کنیم. پس، ما از طریق Direct Routing میتوانیم یک محیط کاری با تلفیقی از چندین راهکار مرکز تماس مختلف داشته باشیم، شرایطی که Microsoft Calling Plans برای ما فراهم نمیکند. همچنین اگر خطوط آنالوگ و یا فکس در سازمان خود داشته باشیم مجبور هستید که از Direct Routing استفاده بکنید.

چه پیش نیازهایی برای راه اندازی سیستم تلفنی و تماس در بستر مخابرات در مایکروسافت تیمز نیاز داریم؟

چه چیزهایی را مایکروسافت فراهم میکند؟

مایکروسافت سیستم تلفنی و کاربران مایکروسافت تیمز را برای ما فراهم میکند.

چه چیزهایی را باید خودمان فراهم کنیم؟

برای آنکه بتوانیم از سیستم تلفنی مایکروسافت تیمز استفاده کنیم، می بایست از Session Border Controller های مخصوص استفاده کنیم. همینطور می بایست تدبیری بیندیشیم که بتوانیم از روی Cloud و از داخل Office 365 به SBC خودمان دسترسی داشته باشیم. همینطور نیاز به برقراری یک ترانک با سیستم تلفنی مایکروسافت داریم.

سیستم تلفنی در مایکروسافت تیمز

زمانی که تمامی پیش نیازها فراهم شده باشد، راه اندازی این ارتباط از طریق خط فرمان PowerShell، و در بازه ی زمانی کمتر از یک ساعت انجام خواهد شد!

پیش نیازها برای مشتریانی که تا به حال از سرویس های مایکروسافت و یا Skype for Business استفاده نکرده اند به چه صورت است؟

داشتن SBC و توانایی دسترسی به آن از طریق Office 365، دسترسی به اینترنت و توانایی برقراری Sip Trunk با مخابرات، تنظیم Voice Routing برای کاربران از جمله پیش نیازهایی است که به آن نیاز خواهید داشت.

در صورت فراهم بودن تمامی پیش نیازها، این ارتباط از طریق خط فرمان PowerShell، و کمتر از یک ساعت انجام خواهد شد. در واقع این نصب و راه اندازی مانند راه اندازی یک سازمان جدید بوده و از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست.

یکی از پیچیدگی هایی که می تواند وجود داشته باشد، مهاجرات کاربران Skype for Business Hybrid است که از قبل با استفاده از Cloud Connector Edition از Cloud Phone System استفاده میکردند.

سیستم تلفنی در مایکروسافت تیمز

مهاجرت این کاربران بر روی MS TEAMS را در دو سناریو بررسی میکنیم:

سناریو اول کاربران Skype for Business Online هستند که از CCE و On-Premises Pool استفاده میکنند.

در این حالت، SBC رابط بین سرور On Premises و PSTN میباشد و Phone System بین MS Teams و Skype for Business مشترک میباشد. در صورتی که SBC ما Direct Routing را پشتیبانی کند، می توانیم آن را به صورت همزمان به Teams نیز متصل کنیم (از طریق یک سیپ ترانک)، همینطور میتوانیم از طریق CCE یا Server Pool اسکایپ فور بیزینس موجود یک ترانک با Skype for Business Online داشته باشیم.

سیستم تلفنی در مایکروسافت تیمز

در ادامه می بایست Dial Pattern را برای تخصیص Voice Routing جدید بر روی SBC و MS Teams اعمال کنیم.  در ادامه می بایست تمامی کاربران Skype for Business Online را بر روی تیمز منتقل کنیم و در نهایت تمامی زیرساخت موجود اعم از Cloud Connector Edition و On Premises Pool را حذف میکنیم.

سیستم تلفنی در مایکروسافت تیمز

مورد دوم را برای کاربرانی که تنها از Skype for Business On Premises استفاده میکنند بررسی میکنیم. الگوریتم پیاده سازی تقریبا مشابه حالت قبل است.

سیستم تلفنی در مایکروسافت تیمز

از SBC می بایست یک ترانک به MS Teams برقرار شود. تمامی کاربران Pool موجود بر روی Skype for Business On Premises به روی تیمز انتقال می یابند و پس از آن میتوانیم سرور Skype for Business یا Lync خود را از سرویس دهی خارج کنیم.

سیستم تلفنی در مایکروسافت تیمز

در هر دو سناریوی پرداخته شده، تمامی مراحل تنظیمات میتواند به صورت موازی در کنار سرویس Skype for Business موجود انجام شود که این کار از مزایایی برخوردار است. از جمله ی این مزایا میتوان به تست تعدادی از کاربران در هنگام انتقال بر روی مایکروسافت تیمز اشاره کرد. PoC یا Proof of Concept یکی از مواردی است که میتوانیم در هنگام انتقال چند کاربر بر روی تیمز داشته باشیم و به بررسی صحت Concept در حین کانفیگ بپردازیم تا در صورت عدم رضایت به هر دلیل از انتقال مابقی کاربران خود داری کنیم. مزیت بعدی سرعت انتقال کاربران میباشد که کاملا در اختیار خودمان است و می توانیم با هر سرعتی که صلاح سازمان است این کار را انجام دهیم و نگرانی برای وجود ضرب الاجل وجود ندارد. 

چه SBC هایی Direct Routing را پشتیبانی میکند؟

تا انتهای سال 2018 مایکروسافت از دو شریک تجاری به عنوان تنها راهکارهایی SBC که Direct Routing را پشتیبانی میکند نام آورده بود. Audiocodes و Ribbon دو شرکتی بودند که مایکروسافت تمامی تست های Interoperability، Joint  Development و Seamless Support Process را بر روی SBC های آن ها به صورت موفقیت آمیز انجام داده بود و از این رو تاییده ی مایکروسافت برای پشتیبانی کامل از Direct Routing را دارا میباشند.
یکی از مزایایی که مایکروسافت در خصوص این دو شریک تجاری اعلام کرده است این است که علاوه بر SBC، این دو راهکار CCE را نیز پشتیبانی میکنند و در واقع هر دوی این راهکارها در قالب یک محصول ارائه میشوند.

آیا مایکروسافت شرکای تجاری دیگری را خواهد داشت؟

در ابتدای سال 2019 میلادی، مایکروسافت SBC های کمپانی های Thinktel، Oracle و TE-Systems را به عنوان شرکای تجاری خود معرفی کرد که از Direct Routing پشتیبانی میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *